Værdigrundlag - Hotherdalen

I Hotherdalen arbejder vi ud fra et anerkendende børnesyn, hvor vores udgangspunkt er, at alle børn gør det bedste de kan. Den tillidsfulde og trygge relation er derfor afgørende for, at vi kan arbejde anerkendende, og med fokus på barnets potentialer. Vores pædagogiske praksis er Marte Meo-baseret. Marte Meo er en metode der hviler på udviklingsstøttende kommunikation og samspil.

Vi er nysgerrige sammen med børnene. Hos os skal børn opleve tryghed, nærhed og trivsel, i et lege- og læringsmiljø, hvor der er plads, tid og ro til at være barn. Børnene skal stole på at vi som voksne er troværdige overfor det enkelte barn. Det er vigtigt for os, at børnene har medbestemmelse, og får en følelse af at de bliver set, hørt og forstået.

Vi arbejder ud fra børneperspektivet og den nye styrkede læreplan. Det betyder, at vi lytter til børnenes ønsker og behov, lytter til hvad der rører sig i børnegruppen og derudfra tager stilling til, hvordan hverdagen skal forme sig. Vi opfordrer positivt børnene til at deltage i aktiviteter og fællesskaber, men giver også plads, når lysten og overskuddet ikke er dertil.