Samtaler - Lærkehuset

Vuggestuen

Opstartssamtale i vuggestuen

Vi tilbyder en opstartssamtale når jeres barn skal starte i vuggestuen, vi kontakter jer via mail ca. 14 dage inden jeres barn skal starte og tilbyder jer en samtale hvor vi taler omkring jeres barn og vores gensidige forventninger til hinanden. Vi fortæller om vuggestuen og om vores forventninger til jer.

Når vi indkører jeres barn tager vi udgangspunkt i jeres barn og tilrettelægger indkøringen efter barnets reaktion på at starte i vuggestue, familiens behov og institutionens muligheder. Det er meget forskelligt hvor lang tid dette tager. Vi anbefaler, at I har god tid til at køre jeres barn ind i vuggestuen.

2 års samtale i vuggestuen

Når jeres barn bliver 2 år indbyder vi jer til en ny samtale hvor vi fortæller om jeres barns udvikling og trivsel. Vi fortæller om det forberedende arbejde vi /I skal i gang med i forbindelse med at jeres barn snart skal i børnehave, når det fyldte 2,10 år. Samtalen omhandler bl.a. selvhjulpenhed, renlighed og besøg i børnehaven.

Hvis I ellers har et behov for en samtale kan I altid tage kontakt til personalet på stuen.

Børnehaven

Opstartssamtale i børnehaven

Vi tilbyder en opstartsamtale når jeres barn skal starte i børnehave, vi kontakter jer via mail ca. 14 dage inden jeres barn skal starte og tilbyder jer en samtale hvor vi taler omkring jeres barn og vores gensidige forventninger til hinanden. Vi fortæller om dagligdagen i børnehaven.

Når vi indkører jeres barn anbefaler vi at I bruger lidt tid sammen med jeres barn og derefter giver slip for efterfølgende at give jeres barn lidt kortere dage bagefter.

Overførselssamtale til storegruppen

Her tager vi en snak omkring det at skulle til at gå i storegruppe og alle de krav der ligger. Vi deler vores tanker og eventuelle bekymringer med jer for at sikre, at vi i fællesskab arbejder på at gøre jeres barn skoleparat. I tilfælde af at der skal arbejdes med ting for at gøre barnet parat udarbejder vi i fællesskab med jer en handleplan på jeres barn og holder opfølgningsmøder efterfølgende.

Skoleparathedssamtale

Denne samtale afholdes inden barnet skal rykke videre til skole. I de fleste tilfælde bliver børnene klar til skole. Men i nogle tilfælde anbefaler vi at barnet skoleudsættes, for at give barnet et ekstra år i børnehaven til at blive helt parat. I disse tilfælde udfyldes papirerne i samarbejde med jer. Som sendes til kommunalbestyrelsen, som tager stilling til om jeres barn skal skoleudsættes.