Praktisk info - Humlebien

Det er vigtigt

• At sige "goddag og farvel" til en voksen, så vi ved, at barnet er kommet eller gået hjem.
  • At give besked, hvis barnet bliver hentet af andre.

Jeres barn skal ikke komme i institutionen til en bestemt tid, men vi forventer at I følger med på Aula, så jeres barn deltager i de særlige aktiviteter vi planlægger.

Fridage, ferier og sygdom

Vi vil gerne have besked, når barnet holder en fridag, ferie eller er syg. Vi har brug for at vide, hvor mange børn vi har, dels af hensyn til planlægning af aktiviteter, ture og lign. og dels for at kunne vurdere vikarbehovet ved sygdom, ferier og afspadsering i personalegruppen.

Hvis jeres barn er syg eller holder fri, så vil vi gerne have besked inden kl. 9.00, da vores kostansvarlige kan tilrettelægge frokosten efter hvor mange der kommer. I må meget gerne skrive på Aula eller ringe til os.

Det er vigtigt at give besked, hvis barnet er sygt, da vi har pligt til at informere de øvrige forældre ved smitsomme sygdomme.
Vi modtager ikke syge børn og giver kun medicin, hvis den er livsvigtig og lægeordineret.

Det er ikke kun temperaturen, der er afgørende for, om barnet er sygt, men også om barnet kan deltage i de daglige aktiviteter i institutionen. Barnet kan komme i institution igen, når det er frisk nok til at være både inde og ude.

Med hensyn til specifikke sygdomme, henviser vi til Sundhedsstyrelsens publikation om smitsomme sygdomme i daginstitutioner.

Se desuden ”Retningslinier for medicingivning”.

Hygiejne

Vi tilstræber at overholde de almindelige hygiejniske forholdsregler og forskrifter, der findes på daginstitutionsområdet. Bl.a. tilstræber vi, at børnene lærer at vaske hænder før og efter spisning, og efter at de har været på toilettet.

Skiftetøj

Børnenes garderobekasser skal indeholde: Et sæt skiftetøj, regntøj og gummistøvler, som passer til barnets størrelse. Ligeledes vil det være en god ide i sommerperioden at have tøj liggende til både varmt og koldt vejr, da temperaturen kan svinge meget på en dag. Det er også en god ide at have skiftesko med, da skoene kan blive våde, og det er lidt varmt at løbe rundt i gummistøvler en dag hvor det er 20 grader. Husk også hjemmesko.

Vi opfordrer til, at jeres barn har noget tøj på, som må blive beskidt. Det kan forekomme, at der kommer tusch, maling og lign. på. Husk at sætte navn i alt overtøj, fodtøj, vanter og regntøj, da mange børn har det samme tøj og størrelse.

Garderoberne skal tømmes hver fredag af hensyn til rengøringen.
Vi opfordrer til, at vi i fællesskab lærer børnene at holde orden i deres garderober.

Undgå

Anoraksnore, halstørklæde, hætter med snor og smykker. Disse ting kan være farlige, fordi barnet kan hænge fast og der kan opstå livstruende situationer.

Sut og bleer

I skal selv medbringe dette, hvis jeres barn bruger det. Vi sætter en seddel på jeres barns garderobe, hvis vi ikke har flere bleer.

Tørreskab

Hvis I om eftermiddagen ikke kan finde jeres barns overtøj, sko, bluse eller lign. så kig i tørreskabet - det er måske en mulighed.

Frokostordning

Vi har frokostordning, så I skal medbringe madkasse med indhold til et eftermiddagsmåltid, f.eks. et stykke frugt og lidt brød. Det kan være en god ide´ at have en ekstra mad i frugtkassen, hvis barnet bliver sultent om formiddagen.

Slik

Børnene må ikke have slik med i institutionen.

Fødselsdage

Når et barn har fødselsdag, fejrer vi det til samling. Vi synger fødselsdagssang, og barnet bliver fejret på bedste manér.

Institutionen sørger for en fælles hjemmelavet gave, som er fra alle. Personalet vil kontakte jer inden jeres barn fødselsdag, hvor i aftaler hvilken dag jeres barn skal fejres og I får en snak om, hvad der kan deles ud.

Legetøj

Børnene må ikke medbringe legetøj.

Sprogvurdering

Alle børn får lavet en sprogvurdering omkring den måned, hvor de fylder tre år. Sprogvurderingen bliver lavet af en de faste personaler, som er uddannet til det. I bliver altid informeret, når jeres barn vil blive sprogvurderet.