Frokostordning i Hotherdalen

Der er frokostordning i Hotherdalen. Frokostmåltidet er sammensat ud fra sundhedsmyndighedernes anbefalinger om et sundt og nærende måltid, som dækker børnenes daglige behov for de forskellige næringsstoffer til frokost. De råvarer der bliver brugt, vil så vidt muligt være økologiske. Der bliver hver uge lagt en menuplan på AULA, så I kan se hvad jeres børn får at spise.

Billede - frokostordning

Vi har gjort os mange tanker om, hvordan vi skaber en stille og rar atmosfære omkring måltidet og vi ser frokostordning, som en mulighed for at styrke børnenes udvikling på rigtig mange måder. Det har vi beskrevet under overskriften: ”Rammen om det gode måltid”.

Desuden synes vi det er vigtigt, at I ved, at:

• vi arbejder med madmod, så børnene får smagsprøver.
  • vi serverer brød først, men ellers ikke blander os i rækkefølgen børnene spiser deres mad.
  • vi altid kan tilbyde brød, hvis jeres barn ikke har haft mod på at smage maden.
  • vi fortæller jer, hvis jeres barn slet ikke har spist eller har været særlig glad for maden.
  • vi tilbereder frugtfade og brød, som børnene bliver tilbudt om formiddag og eftermiddag.
  • hvis jeres barn har lægedokumenteret allergi, så vil vores kostansvarlige gerne i dialog med jer.

Rammen om det gode måltid

• Vi vil skabe en stille og rar atmosfære omkring måltidet.
  • Vi vil forsøge at skabe en balance mellem leg og voksenstyring.
  • Børnene skal så vidt muligt involveres og deltage. Dække bord – præsenterer maden - rydde op efter frokost.
  • Vi skal være opmærksomme på at flytte fokus fra "kan ikke lide" til snak om f.eks. farver, om det smager salt, surt, bittert, sødt osv. Vi accepterer det, hvis børnene afviser at smage, men opmuntrer og flytter fokus.
  • Forældre skal orienteres, hvis deres barn afviger ved spisning (ikke har spist eller har været ekstra glad for..).
  • Med frokostordning er det kun den serverede mad, vi spiser.
  • Når der serveres rugbrød sendes brødet rundt først og vi appellerer til at alle tager brød.
  • Vi spiser en mad ad gangen med pålæg efter frit valg. Der bliver valgt pålæg til en mad og fadet sendes videre. Ved ”næste runde” er det ok at vælge samme pålæg.
  • Vi blander os ikke rækkefølgen børnene spiser deres mad i.