Dagligdagen i Humlebien

I Humlebien vægter vi nærvær, omsorg, leg og fordybelse. Derfor har vi mange tanker og begrundelser for, hvordan dagen kan starte godt for jeres barn. Vi siger altid godmorgen, da det er vigtigt at alle børn bliver set.

Frokostordning og medbragt frugt

Vi har en frokostordning, men dit barn skal medbringe frugt til om eftermiddagen sammen med en drikkedunk med vand.

Vi starter dagen kl. 6.30, hvor vi spiser morgenmad indtil kl. 7.30. Her bliver serveret havregrød, havregryn, cornflakes, brød, marmelade og mælk, dog ikke mens der er Covid-19.

Kl. 9.00 holdes samling på stuerne. Det er derfor vigtigt, at dit barn kommer i institutionen senest kl. 9.00. Til samling sidder vi i rundkreds og vi taler om dagen, dato, måned og året og vejret. Hvis der skal ske noget specielt, bliver der talt om det og der bliver læst og sunget. Her lærer dit barn at lytte til de andre og vente med at tale, til det bliver deres tur.

Kl. 11.00 skal vi rydde op og spise frokost. Vi har faste pladser. Bagefter skal vi læse i en bog eller slappe af til musik og så skal vi på legepladsen. Efter at vi har været på legepladsen, skal vi ind og spise frugt.

Efter frugt er der igen tilbud om forskellige aktiviteter.
Det betyder, at du må vælge hvad du vil lege med. Når vejret er til det, går vi på legepladsen igen.

Aula

Når dit barn starter hos os, vil I få udleveret en adgangskode til Aula. Aula er bindeleddet imellem institutionen og hjemmet. Her vil I kunne orientere jer om aktiviteter m.v. i Humlebien.

Frokost

I Humlebien er der frokostordning. Vi spiser frokost ca. kl. 11.00. Vi har beskrevet ”den pædagogiske ramme for frokostordningen” mere detaljeret under det særskilte afsnit ”Frokostordning”.

Sovebørn

Når vi har spist frokost, er der en del børnehavebørn, som skal sove til middag. Der er sovebørn i begge huse, hvor der sidder en voksen, til børnene falder i søvn.  Efter en halv time går den voksne ud og de børn der endnu ikke sover, går med, kommer i tøjet og kommer ud at lege i middagsstunden.

I vuggestuen sover børnene efter behov. Vi vækker ikke børn.

Udeleg

Alle de børn, som ikke sover til middag, kommer ud og lege efter frokost. Vores legeplads indbyder til mange forskellige lege. Nogle dage bliver der sat voksenstyrede aktiviteter i gang.
Det er vigtigt, at børnene har overtøj og fodtøj med til alt slags vejr, ligesom det også er vigtigt med ekstra tøj i garderoben, da vand er et rigtig dejligt legetøj og der kan blive brug for at skifte tøj. Børnene er meget fantasifulde og det kan være at flyverdragten bliver godt mudret til efter en leg med ”mudderkager”.

Klokken ca. 13.45 rydder vi op på legepladsen. Vi samles i sandkassen og alle børn får opgaver til hvordan vi i fællesskab får kørt cykler og mooncars i skuret og samlet sandlegetøj. Vi er et fællesskab og derfor hjælper alle hinanden, så vi passer på Humlebiens legetøj.

Leg om eftermiddagen

Når vi kommer ind fra legepladsen, understøtter vi børnene i at tage deres overtøj og fodtøj af og sætte det på plads i garderobe. Derfor kommer de ind lidt ad gangen.

Eftermiddagsfrugt

Vi spiser frugt fra ca. kl. 14.00. Vi opfordrer til, at I skærer jeres barns frugt ud. Det kan være umuligt at nå, at skære alle børns æbler, appelsiner etc. ud, når vi skal have frugt.
Efter frugt er der leg på stuerne eller vi går ud på legepladsen igen, hvis vejret tillader det.