Praktisk info - Hotherdalen

HUSK! Det er vigtigt at I altid siger "goddag og farvel" til en voksen i børnehaven og at I sørger for at give besked hvis en anden end en af jer forældre henter.

Hygiejne

Alle, store som små, vasker hænder når de ankommer til børnehaven. Vi sørger for, at alle vasker hænder inden spisning, ved toiletbesøg, efter at have pudset næse og når hænderne er synligt snavsede.

Fridage, ferie og sygdom

Vi vil gerne have besked, når barnet holder en fridag, er på ferie eller er syg. Vi har brug for at vide, hvor mange børn vi har, dels af hensyn til planlægning af aktiviteter, ture og lign. og dels for at kunne vurdere vikarbehovet ved sygdom, ferier og afspadsering i personalegruppen.

Hvis jeres barn er syg eller holder fri, så vil vi gerne have besked inden kl. 9.00, da vores kostansvarlige så kan tilrettelægge frokosten efter hvor mange vi der kommer. I må meget gerne skrive på Aula eller ringe til os.

Det er vigtigt at give besked, hvis barnet er sygt, da vi har pligt til at informere de øvrige forældre ved smitsomme sygdomme.
Vi modtager ikke syge børn og giver kun medicin, hvis den er livsvigtig.

Det er ikke kun temperaturen, der er afgørende for, om barnet er sygt, men også om barnet kan deltage i de daglige aktiviteter i børnehaven. Barnet kan komme i børnehave igen, når han/hun er frisk nok til at være både inde og ude.

Med hensyn til specifikke sygdomme, henviser vi til Sundhedsstyrelsens udgivelse om smitsomme sygdomme i daginstitutioner (se folder nederst på siden).

Forsikring

Vær opmærksom på at Hotherdalen ikke har en ulykkesforsikring, der dækker dit barn, hvis dit barn ikke allerede har en ulykkesforsikring, anbefaler vi at I tegner en.

Lukkedage

• De 3 dage før påske
  • Fredag efter Kr. Himmelfart
  • 5. juni (Grundlovsdag)
  • Uge 29
  • Uge 42
  • Samt dagene mellem jul og nytår

Ved lukkedage er der nødpasning i Bulderbo. I skal tilmelde jeres barn til nødpasning via AULA. Dog er der ikke nødpasning 5. juni. Her er alle institutioner lukket.

Har I spørgsmål, er I altid velkommen til at ringe.

Skiftetøj

Børnenes garderobekasser skal indeholde: Et sæt skiftetøj, regntøj og gummistøvler. Ligeledes vil det være en god ide i sommerperioden, at have tøj liggende til både varmt og koldt vejr, da temperaturen kan svinge meget på en dag. Det er også en god ide at have skiftesko med, da skoene kan blive våde, og det er lidt varmt at løbe rundt i gummistøvler en dag hvor det er 20 grader. Husk også sutsko.

Vi opfordrer til, at jeres barn har noget tøj på, som må blive beskidt. Det kan forekomme, at der kommer tusch, maling og lign. på. Husk at sætte navn i alt overtøj, fodtøj, vanter og regntøj, da mange børn har det samme tøj og størrelse.

Garderoberne skal tømmes hver fredag af hensyn til rengøring.
Vi opfordrer til, at vi i fællesskab lærer børnene at holde orden i deres garderober.

Undgå

Anoraksnore, halstørklæde, hætter med snor og smykker. Disse ting kan være farlige, fordi barnet kan hænge fast og der kan opstå livstruende situationer.

Sut, bleer og sengetøj

I skal selv medbringe bleer og sut hvis jeres barn bruger det. Vi sætter en seddel på jeres barns garderobe, hvis vi ikke har flere bleer. Hvis jeres barn sover middagslur, skal I selv medbringe dyne i dynebetræk, lagen og evt. sovebamse.

Tørreskab

Hvis I om eftermiddagen ikke kan finde jeres barns overtøj, sko, bluse eller lign. så kig i tørreskabet - det er måske en mulighed.

Fødselsdage

Når et barn har fødselsdag, fejrer vi det på bedste manér til samling. Jeres barn må gerne dele ud og der er ikke en nul-sukker-politik, men vi opfordrer til at begrænse til ”hvad der kan ligge i en barnehånd.” Børnehaven sørger for en gave til fødselaren fra alle børnene på stuen.

Legetøj

I Hotherdalen har vi aftalt at vi ikke tager legetøj med hjemmefra, bortset fra særlige legetøjsdage og bamsedage. Ind i mellem kan et barn have behov i en periode for et overgangsobjekt, f.eks. en bamse, når der skal siges farvel til mor og far om morgen, og i sådanne tilfælde aftaler personale og forældre det.

Sprogvurdering

Alle børn der vurderes til at have behov, bliver tilbudt en sprogvurdering, omkring den måned de fylder tre år. Sprogvurderingen bliver lavet af en de faste personaler, som er uddannet til det. I bliver altid informeret, hvis jeres barn vil blive sprogvurderet.

Smitsomme sygdomme hos børn og unge

Shape Created with Sketch.