Dagligdagen i Hotherdalen

Morgenen

Alle starter med at hilse eller sige godmorgen, som en del af den gode børnehavekultur. Når børnehaven åbner, starter vi morgenstunden på Troldestuen, hvor vi tilbyder morgenmad og hygger os sammen. Der tilbydes havregryn/yogurt/havregrød eller boller til morgenmad og vi tilstræber en stille og rolig morgenstund. Kl. 7.30 er morgenmaden slut.

Har I haft en dårlig start på dagen, kan det være svært at aflevere sit barn. Når I er gået, er I altid velkomne til at ringe eller sms’e og høre, hvordan jeres barn har det. Vi sms'er også med en opdatering, når afleveringen har været svær, så I kan være på arbejde med ro i maven. Vigtige beskeder f.eks. hvis andre afhenter barnet bedes oplyst ved aflevering, ellers udleverer vi ikke barnet.

Vigtigt! Sørg for at opdatere adresse, telefonnummer, mailadresse og arbejdsplads på AULA.
Hvis jeres kontaktoplysninger er opdaterede, kan vi altid komme i kontakt med jer.

Formiddagen

Om formiddagen er der en summen af leg og aktiviteter i huset; nogle leger i et rum, andre holder samling i et andet rum og nogle leger motoriske lege eller rollelege på legepladsen. Om formiddagen kommer alle de mindste børn ud på legepladsen, så de her kan få styrket deres motoriske kompetencer og få frisk luft inden frokost og eftermiddagslur.  Hvem der er hvor er altid en pædagogisk overvejelse om, hvordan vi opbygger og styrker relationer, hvor mange kan deltage i legene og hvordan vi skaber ubrudte lege.

Aktiviteter

Vores børnehave er stueopdelt med aldersintegrerede børnegrupper (3-6 år) på begge stuer. Vi har dog åbne døre til stuerne, så børnene kan besøge hinanden, når de har givet besked på egen stue. På stuerne foregår både planlagte aktiviteter, forskellige tilbud og fri leg, hvilket er i tråd med den styrkede pædagogiske læreplans principper. Vi vægter alle former for leg, da det er gennem legen, at barnet udvikler bl.a. sine sociale færdigheder, fantasi og indlevelsesevne. Vi er ude at lege hver dag. I vinterperioden er vi ude efter frokost, i sommerperioden er vi ude det meste af dagen.

Vi tager ofte på tur, i nogle perioder op til flere gange om ugen, både planlagt og spontant. Derfor er det en god idé at jeres barn har en rygsæk med brystspænde i børnehaven, da de gerne vil bære egen drikkedunk, samt evt. skiftetøj og ble. Dette støtter også udvikling af personlige kompetence hos dit barn. Mødetid på turdage er kl. 08.30 og dette vil blive varslet en dag i forvejen på AULA.

Frokost

I Hotherdalen har vi madordning. Vores kostansvarlige serverer hver dag formiddagsfrugt kl. 9 og frokost kl. 11.

Frokosten består af rugbrød og pålæg som børnene selv smører ved bordet og varme småretter flere gange om ugen. Vi arbejder aktivt med det pædagogiske måltid og konceptet “madmod” hvor det er i orden at smage og eksperimentere med smage. Vi lægger vægt på et sundt og varieret måltid, samt en måltidskultur med ro og god stemning omkring bordet. Børnene har drikkedunke med hjemmefra med tydeligt navn på. At alle børn har deres egen drikkedunk, betyder at hver enkelte barn altid har vand tilgængeligt lige når det passer for ham/hende. Husk at barnet selv skal kunne åbne drikkedunken.

Læs mere om rammen for det gode måltid i Hotherdalen.

Søvn

Kom og få en snak om jeres barns søvnbehov. Medbring egne bleer, bamser/sut, lagen og dyne. Børnene sover i et grupperum, og en voksen sidder hos børnene til de er faldet i søvn. De børn der ikke sover efter 30-45 minutter kommer med ud til os andre på legepladsen.

Udeleg

Alle de børn, som ikke sover til middag kommer ud og lege efter frokost. Vores legeplads indbyder til mange forskellige lege. Nogle dage bliver der sat voksenstyrede aktiviteter i gang. Det kan være gemmeleg, regellege, hulebygning, skattejagt i sandkassen, vandleg om sommeren o.s.v.
Det er vigtigt, at børnene har overtøj og fodtøj med til alt slags vejr, ligesom det også er vigtigt med ekstra tøj i garderoben, da vand er et rigtig dejligt legetøj og der kan blive brug for at skifte tøj. Børnene er meget fantasifulde og det kan være at flyverdragten bliver godt mudret til efter en leg med ”mudderkager”.

Frugtstund

Om eftermiddagen, ved 14-tiden, serveres eftermiddagsfrugt, ofte med et stykke brød til. Eftermiddagsmaden bruger vi til en snak om dagen der er gået eller der er højtlæsning efter børnenes valg.

Afslutning på dagen

De børn der er tilbage sidst på dagen samles på en af stuerne. Nogle dage er der mulighed for at få læst en historie, andre dage kan det være, at det er hyggeligt at sidde og tegne eller spille et spil. Nogle børn vil gerne være de voksnes hjælpere. Det kan være sjovt at lægge vasketøj sammen, hjælpe med at feje eller ordne praktiske ting sammen med de voksne.