Frokostordning i Humlebien

Vi serverer frokost i henhold til frokostordning.

Frokosten vil typisk bestå af både kold mad i form af rugbrød og pålæg, eller en varm ret samt grønt. Børnene drikker vand til maden fra deres medbragte drikkedunk.
Der bliver hver dag lagt et foto af menuen på Aula, så I kan se hvad jeres børn får at spise.

Vi har gjort os mange tanker om, hvordan vi skaber en stille og rar atmosfære omkring måltidet, og vi ser frokostordning som en mulighed for at styrke børnenes udvikling på rigtig mange måder. Det har vi beskrevet under overskriften: ”Rammen om det gode måltid”.

Desuden synes vi det er vigtigt, at I ved:

• At vi arbejder med madmod, så børnene får smagsprøver.
  • At vi altid kan tilbyde brød, hvis jeres barn ikke har haft mod på at smage maden.
  • At hvis jeres barn har lægedokumenteret allergi, bedes I orientere os om det.

Rammen om det gode måltid

• Vi vil skabe en stille og rar atmosfære omkring måltidet og personalet spiser samme mad som børnene.
  • Børnene skal så vidt muligt involveres og deltage. Dække bord – præsentere maden - rydde op efter frokost.
  • Vi skal være opmærksomme på at flytte fokus fra "kan ikke lide" til snak om f.eks. farver, om det smager salt, surt, bitters, sødt osv. Vi accepterer det, hvis børnene nægter at smage, men opmuntrer og flytter fokus.
  • Vi skal have fokus på hygiejne og vaske hænder inden spisning.
  • Med frokostordning er det kun den serverede mad, vi spiser.
  • •    Vi blander os ikke rækkefølgen børnene spiser deres mad i.