Dagligdagen i Børnecentret Erikstrup

I Børnecentret Erikstrup vægter vi nærvær, omsorg, leg og fordybelse. Derfor har vi mange tanker og begrundelser for, hvordan dagen kan starte godt for jeres barn. Vi siger altid godmorgen, da det er vigtigt at alle børn bliver set.

Frokostordning og medbragt frugt

Vi har en frokostordning, men dit barn skal medbringe frugt til om eftermiddagen.

• Vi starter dagen kl. 6.24, hvor vi spiser medbragt morgenmad indtil kl. 7.30.
  • Ca. kl. 8.00 går man ud på egne baser, hvor børnene hjælper til med at gøre stuen klar, til at blive brugt resten af dagen.
  • Kl. 9.00 samles man på sine base, og kalder navnene op, så man kan se hvor mange der er på egen base. Her får vi formiddags mad, det kan være knækbrød og et stykke af noget frugt. Så går man enten på rød base eller ud og tager årstidens tøj på, så vi kan møde med resten af huset.
  • Kl. 9.15 samles hele huset og synger vores fælles børnecentret Erikstrup sang, samt to/tre andre sange baserne skiftes til at vælge.
  • Kl. 9.30 går man i sine baser igen og laver dagens program.
  • Kl. 10.45 skal vi rydde op og spise frokost. Vi har faste pladser.
  • Kl. 11.00 får vi maden ude fra køkkenet.
  • Kl. 12.00 ca. går vi alle på legepladsen, de fra gulbase, samt nogle fra grøn base sover ind på rød base. Omkring kl. 13.45 rydder vi op fælles op på legepladsen, og går ind og hviler os til afslappet musik på hver sit tæppe, så spise vi vores medbragte frugt.
  • Efter frugt er der igen tilbud om forskellige aktiviteter.
    Det betyder, at du må vælge hvad du vil lege med. Når vejret er til det, går vi på legepladsen igen.
  • Kl. ca. 15.30 mødes vi og lukker af på rød base og slutter dagen af sammen.

Aula

Når dit barn starter hos os, vil I få udleveret en adgangskode til Aula. Aula er bindeleddet imellem institutionen og hjemmet. Her vil I kunne orientere jer om aktiviteter, Foto m.v. i børnecentret Erikstrup.

Frokost

I børnecentret Erikstrup er der frokostordning. Vi spiser frokost ca. kl. 11.00. Vi har beskrevet ”den pædagogiske ramme for frokostordningen” mere detaljeret under det særskilte afsnit ”Frokostordning”.

Sovebørn

Når vi har spist frokost, er der en del børnehavebørn, som skal sove til middag. Der er sovebørn i begge huse, hvor der sidder en voksen, til børnene falder i søvn.  Efter en halv time går den voksne ud og de børn der endnu ikke sover, går med, kommer i tøjet og kommer ud at lege i middagsstunden.
I vuggestuen sover børnene efter behov. Vi vækker ikke børn.

Ude leg

Alle de børn, som ikke sover til middag, kommer ud og lege efter frokost. Vores legeplads indbyder til mange forskellige lege. Nogle dage bliver der sat voksenstyrede aktiviteter i gang.
Det er vigtigt, at børnene har overtøj og fodtøj med til alt slags vejr, ligesom det også er vigtigt med ekstra tøj i garderoben, da vand er et rigtig dejligt legetøj og der kan blive brug for at skifte tøj. Børnene er meget fantasifulde og det kan være at flyverdragten bliver godt mudret til efter en leg med ”mudderkager”.

Klokken ca. 13.45 rydder vi op på legepladsen. Vi samles i sandkassen og alle børn får opgaver til hvordan vi i fællesskab får kørt cykler og andet i skuret og samlet sandlegetøj. Vi er et fællesskab og derfor hjælper alle hinanden, så vi passer på børnecentret Erikstrup legetøj.

Leg om eftermiddagen

Når vi kommer ind fra legepladsen, understøtter vi børnene i at tage deres overtøj og fodtøj af og sætte det på plads i garderobe. Derfor kommer de ind lidt ad gangen.

Eftermiddagsfrugt

Vi spiser frugt fra ca. kl. 14.00. Vi opfordrer til, at I skærer jeres barns frugt ud. Det kan være umuligt at nå, at skære alle børns æbler, appelsiner etc. ud, når vi skal have frugt. De store der skal starte skole må godt have helt frugt med, de lære at håndtere dette selv.

Efter frugt er der leg på stuerne eller vi går ud på legepladsen igen, hvis vejret tillader det.