Traditioner i Strøby Børnehave

Fastelavnsfest

Vi holder fastelavnsfest med tøndeslagning indenfor om formiddagen. Vi deler børnene i 3 aldersgrupper, så det bliver en sjov fest, hvor alle kan følge med i tøndeslagning. Børnene må meget gerne komme udklædte. De voksne vil denne dag også være udklædte.

Børnehavens fødselsdag 1. marts

Vi fejer fødselsdagen ved at børnene får en særlig kulturel oplevelse. Det kan være en teatertur eller anden kulturel oplevelse. Om eftermiddagen fra kl. 14.00 til 16.00 vil der være ”åbent hus” med kaffe/The, saftevand og hjemmebagte boller for forældre og børn. For at alle børn har en god eftermiddag, så samler vi de børn, som ikke endnu er hentet og sørger for at de får boller og saftevand og har voksne omkring sig.

Bedsteforældredag

Den sidste torsdag i maj inviteres bedsteforældre til kaffe fra kl. 14.00 – 16.00. Der kommer invitation med børnene hjem og vi spørger om nogen har lyst til at bage en kage. På dagen samler vi børnene og synger et par sange. Derefter er der hygge med ”Bedster” og fælles kagebord. Hvis nogen har mulighed for at bringe en blomst eller krydderurt til vores sansehave, så kan det være hyggeligt at plante sammen med sit barnebarn.

Sankt Hans

Vi fejrer Sankt Hans ved at lave heks, som vi brænder på bål om formiddagen. Der bliver sunget og lavet rim og remser, når vi sidder omkring bålet. Bagefter skal vi finde heksen ”Hulda”, som gemmer sig i skoven. Hun har lavet ”trylledrik” til alle børn og er meget sød. Når børnene har talt lidt med ”Hulda” flyver hun videre på sin kost og gætterierne går i gang. Var det mon en rigtig heks?

Sommerfest

Sidste fredag i august holder vi sommerfest for børn og forældre. Festen starter kl. 17.00 og slutter kl. ca. 19.00. Der bliver opsat telt på legepladsen og børnene optræder. Hver familie medbringer sin egen mad, som stilles på et stort fælles bord. Efter spisning vil der være forskellige aktiviteter for børn og forældre. Vi hjælper hinanden med at rydde op.

December

Hvert år i november eller december tager vi med alle børn på juleteatertur sponseret af den lokale Dagli’ Brugs.

Julefrokost

En dag i december holder vi julefrokost for alle børn. Der vil være en særlig menu for den dag og frokosten bliver afsluttet med Risalamande og mandelgaver.

Juletræsfest

Vi holder julehygge i aldersopdelte grupper. Vi inviterer forældre og børn til julehygge en hverdag i første uge af december fra kl. 16.30 – 18.00. Der vil være risengrød og saftevand til børnene og der vil være forskellige kreative ”værksteder” åbne. Vi slutter af med sang omkring juletræet i fællesrummet og måske kommer julemanden forbi.

Julegudstjeneste

Børn og personale bliver hvert år inviteret til julegudstjeneste i Strøby Kirke.